Curcumin Menggunakan - Moden dan Tradisional

Curcumin Menggunakan - Moden dan Tradisional

Kegunaan Curcumin, menurut perubatan tradisional Cina dan Ayurveda, banyak. Kajian saintifik moden menunjukkan bahawa kegunaan tradisional telah dibenarkan. Penggunaan pertamanya yang moden, di dunia Barat adalah sebagai bahan tambahan makanan kerana warna oren cerah.

Ia datang daripada kunyit tumbuhan rempah, bahan utama dalam kari dan sering digunakan dalam masakan Asia. Apabila digunakan dalam masakan, ia menyampaikan warna kuning dan rasa sesuatu yang agak pahit seperti gabungan mustard dan lada.

India merupakan salah satu pusat perdagangan yang paling penting bagi rempah. Hari ini, banyak kunyit yang dihasilkan pergi ke penyelidikan perubatan.

Kegunaan curcumin tradisional adalah untuk merawat pencernaan gangguan, jangkitan, keradangan, penyakit kuning dan parasit. Penyelidikan moden telah menunjukkan bahawa ia mempunyai anti-bakteria, anti-virus, aktiviti anti-parasit dan anti-radang.

Manfaat ke hati adalah tidak jelas, walaupun mana-mana anti-radang boleh memberi manfaat kepada hati. Daripada tumbuhan ubatan yang telah disiasat, terdapat lebih banyak bukti mengenai manfaat milk thistle untuk penyakit kuning dan syarat-syarat lain yang melibatkan hati.

Sejak penyakit kuning adalah gejala penyakit hati yang banyak, kunyit boleh menjadi berfaedah. Jika hepatitis atau jangkitan lain adalah punca penyakit kuning, kemudian aktiviti anti-virus atau anti-bakteria boleh menjadi berkesan. Ini curcumin tradisional menggunakan, walaupun terdapat catatan bertulis, tidak dijelaskan dengan baik-dalam kesusasteraan.

Dalam beberapa kes, hanya tanda-tanda telah diterangkan. Nama penyakit yang tidak boleh dengan mudah diterjemahkan tanpa mengetahui gejala. Dan, ada tanda-tanda yang terdapat dalam banyak penyakit yang berbeza.

Selain yang diambil secara lisan, kunyit juga telah digunakan secara langsung ke luka untuk menggalakkan penyembuhan dan mengurangkan bengkak. Yang membawa kita kepada penemuan yang lebih terkini. Kajian makmal telah menunjukkan bahawa penggunaan curcumin baru mungkin termasuk rawatan kanser dan penyakit Alzheimer.

Sekarang, itu tidak bermakna bahawa orang-orang yang mempunyai kanser atau Alzheimer harus menyerah pada rawatan semasa mereka dan pergi membeli kunyit. Ia bermaksud bahawa penyelidik sedang menyiasat. Ujian klinikal yang terdiri daripada sukarelawan manusia, sedang berjalan, tetapi ia mungkin menjadi tahun sebelum kita tahu keputusan.

Para penyelidik telah menghadapi banyak cabaran ketika menyiasat manfaat ekstrak tumbuhan ini kepada kesihatan manusia. Bukan sedikit darinya adalah bagaimana untuk mendapatkan ke dalam aliran darah. Apabila diambil secara lisan, tidak semua ubat atau nutrien yang berakhir dalam darah. Pengeluar makanan tambahan dan syarikat-syarikat farmaseutikal boleh menangani isu ini. Tetapi, syarikat-syarikat makanan tambahan yang paling tidak.

Kebanyakan syarikat menggunakan pengetahuan yang terhad mengenai kegunaan curcumin pengguna. Makanan tambahan yang jual lebih sedikit daripada kari serbuk dalam kapsul.

Pengeluar lebih baik menggunakan lapisan perut untuk melindungi curcuminoids daripada dipecahkan oleh asid perut. Ini membolehkan nutrien untuk masuk ke dalam aliran darah, di mana mereka akan melalui dinding usus dan secara langsung ke dalam aliran darah. Ia juga termasuk lain-lain nutrien yang meningkatkan penyerapan.

Dari sudut pandangan ekonomi semata-mata, pelbagai pemakanan tambahan adalah yang terbaik, kerana mereka memberikan lebih banyak faedah. Mengetahui apa yang kita tahu tentang kegunaan curcumin, ia hanya satu makanan tambahan yang perlu dipertimbangkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar