Floral Nectar Komponen Madu

Floral Nectar Komponen Madu

Madu dianggap sebagai multi-bunga yang bermaksud bahawa lebah madu digunakan madu beberapa jenis bunga untuk menghasilkan madu. Beekeepers yang ingin sesuatu jenis mono-bunga madu akan meletakkan sarang mereka terletak berhampiran dengan beberapa jenis tumbuhan supaya lebah tidak perlu pergi jauh dari sarang mereka dalam usaha untuk mengumpul madu. Selepas mengumpul madu itu, lebah madu kembali ke sarang mereka di mana mereka menambah enzim untuk untuk membentuk madu.

Sesetengah jenis madu adalah lebih sesuai untuk kegunaan perubatan daripada yang lain. Sebagai contoh, Madu Manuka dari New Zealand telah didapati mempunyai sifat-sifat penyembuhan yang terbaik daripada apa-apa jenis madu. Hasilnya, Manuka Honey kini digunakan untuk tujuan perubatan untuk merawat keadaan seperti ulser, luka, terbakar, refluks asid, ekzema, jangkitan kulat dan bakteria.

Perubahan antibakteria antara nectars bunga dan jenis madu yang dibuat daripada pelbagai nectars adalah disebabkan oleh beberapa faktor. Sesetengah madu mengandungi katalase, yang merupakan enzim yang meneutralkan hidrogen peroksida. Ini mengurangkan keberkesanan hidrogen peroksida menghasilkan mekanisme madu yang menjadikan ia tidak dikehendaki untuk kegunaan perubatan. Nectars lain mengandungi bahan-bahan yang mempunyai aktiviti anti-bakteria yang tinggi. Sebagai contoh, madu yang berasal dari Manuka Tea Tree telah didapati mengandungi unsur-unsur anti-bakteria seperti methylglyoxal dan bahan yang telah menjadi dikenali sebagai Faktor Manuka Unik atau UMF. Manuka Honey juga telah didapati mengandungi flavonoid yang menyumbang kepada ciri-ciri antibakteria dan juga sebagai aktiviti antioksidan yang sangat tinggi.

Selain kesan antibakteria, Manuka Madu mempunyai lain-lain faedah kesihatan yang penting. Manuka Honey meningkatkan sistem imun dengan merangsang B-limfosit dan T-limfosit membiak. Ia juga mempunyai keupayaan untuk mengurangkan keradangan dan merangsang pertumbuhan sel, menjadikannya sesuai sebagai persalinan luka.

"Tidak kira komponen madu bunga, semua jenis madu mengandungi ciri-ciri perubatan," kata Frank Buonanotte, Ketua Pegawai Eksekutif Honeymark Antarabangsa. "Bagaimanapun, Manuka Madu mengandungi sifat-sifat penyembuhan tidak dijumpai di dalam apa-apa jenis madu yang adalah mengapa kita menggunakannya dalam produk kami. Keputusan kita dapat daripada jenis yang unik madu melebihi performa bentuk tradisional ubat dalam kebanyakan kes." Manuka Honey juga telah didapati tidak mempunyai kesan sampingan negatif apabila digunakan untuk tujuan perubatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar