Hiperhidrosis muka - Cara-cara untuk Mengawal dan Mengurus Berpeluh Muka

Hiperhidrosis muka - Cara-cara untuk Mengawal dan Mengurus Berpeluh Muka

Satu mitos yang biasa ialah bahawa hiperhidrosis muka biasanya memberi kesan kepada orang yang gemuk, tetapi ini tidak semestinya benar. Bagaimanapun, ia adalah benar bahawa mangsa hiperhidrosis muka sering mengalami rasa malu akut di kalangan sosial mereka dan mungkin menjadi paranoid dan mengelakkan perhimpunan luar dan acara awam lain.

Dan apa yang lebih teruk lagi, hiperhidrosis muka walaupun memberi kesan leher, muka dan kulit kepala seseorang. Ini bermakna bahawa seseorang yang mengalami keadaan ini mempunyai peluang yang baik untuk ubat cacing kepala dan muka mereka dengan peluh ketika melaksanakan walaupun satu aktiviti yang sangat ringan. Ia lebih buruk untuk wanita, kerana hiperhidrosis muka yang berlebihan boleh merosakkan maskara mereka dan lain-lain solekan.

Malangnya, hiperhidrosis muka bukan satu keadaan yang boleh diubati. Jangan kehilangan harapan, walaupun. Walaupun ia tidak boleh diubati sepenuhnya, sesungguhnya ada kemungkinan mengawal ia. Secara umum, keadaan boleh dikawal sama ada dengan cara pembedahan atau bukan pembedahan. Cara pembedahan mungkin lebih baik untuk digunakan sebagai pilihan terakhir, kerana ia mungkin membuka pintu kepada komplikasi lain.

Mungkin kaedah bukan pembedahan yang paling biasa menggunakan antiperspirants preskripsi yang boleh dibeli di kaunter. Beberapa antiperspirants yang terdapat di pasaran termasuk Drysol - aluminium klorida dicampurkan dengan etil alkohol - dan Maxim yang lebih kuat daripada Drysol. Kaedah ini telah didapati tidak munasabah berkesan terhadap keadaan ini.

Antiperspirants tropika seperti yang disebutkan di atas perlu dibiarkan pada kulit seseorang selama 6 hingga 8 jam. Adalah penting untuk ingat untuk menjaga kulit anda benar-benar kering sebelum memohon mereka, kerana jika tidak, anda mungkin mengalami kerengsaan kulit akut. Juga perlu diingat bahawa memohon antiperspirant pada waktu malam dan basuh ia di luar pada waktu pagi menyebabkan berpeluh waktu siang untuk menetapkan dalam.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, hiperhidrosis muka juga boleh menjejaskan kulit kepala, dan melainkan anda mempunyai rambut benar-benar pendek, anda akan mendapati sialan kepala anda dengan peluh. Tidak perlu dikatakan ini boleh menjadi agak menjejaskan usaha anda untuk berhenti hiperhidrosis muka, kerana ia akan menyebabkan peluh lebih membentuk dan semua usaha anda akan menyebabkan apa-apa.

Pakar-pakar perubatan pada masa kini sedang meneroka satu lagi saluran rawatan iaitu suntikan Botox. Suntikan ini telah membuktikan diri mereka dengan kejayaan mereka dalam rawatan berpeluh ketiak. Walau bagaimanapun, kaedah ini juga mempunyai mata yang tidak baik. Sebagai permulaan, Botox masih belum diluluskan untuk merawat apa-apa jenis hiperhidrosis, dan kaedah yang menyakitkan dan agak mahal juga.

Cara-cara lain untuk mengawal hiperhidrosis muka tanpa pembedahan juga telah menunjukkan janji dalam tahun-tahun kebelakangan ini. Kebanyakan adalah ubat semula jadi yang sedang berterusan ditemui dan berlebihan digunakan dalam merawat keadaan ini.

Jadi jangan berputus asa jika anda berlaku untuk mengalami keadaan ini. Beberapa pilihan wujud dan ia akan menjadi satu idea yang baik untuk mencari pada beberapa sumber banyak. Membaca, meneroka dan mencuba perkara-perkara baru adalah kunci untuk mencari penyelesaian kepada masalah anda hiperhidrosis muka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar