Eropah Tradisi Herba

Eropah Tradisi Herba

Orang-orang Yunani kuno meninggalkan kesan mendalam kepada tradisi perubatan Eropah klasik. Mungkin yang paling terkenal daripada semua doktor adalah Hippocrates, diabadikan sebagai senama Sumpah Hippocrates, yang memberi penekanan terhadap pemakanan, air tawar, cahaya matahari dan senaman. Orang-orang Rom juga keluar digambarkan pendekatan ini untuk kesihatan dalam sistem yang tiada tandingan mereka akueduk, penjamin air tawar.

Orang-orang Rom menyumbang kedua doktor purba paling cemerlang, yang dikenali untuk generasi akan datang sebagai Pliny. Pliny adalah pengarang karya luar biasa berhak Sejarah Semula Jadi. Ini yang menakjubkan, 37 jilid ensiklopedia mengandungi fakta berjumlah besar tentang "ilmu sihir tumbuhan" dan berdasarkan maklumat yang dikumpul dari tradisi sebagai terpencil sebagai amalan herba yang diselubungi kabus golongan Druid.

Hippocrates dan Pliny disertai oleh dua orang pengamal herba klasik yang lain dilahirkan di abad ke-1: Dioscorides dan Galen. Dioscorides adalah pengarang De Materia Medica, kerja dianggap sebagai asas botani moden dan panduan farmaseutikal yang paling berpengaruh sebelum era moden. Galen adalah seorang doktor Roman cemerlang dan sangat berjaya. Galen dikaitkan rapat dengan tumbuhan ubatan yang "galenicals" dan "produk kedokteran" adalah istilah yang masih digunakan hari ini oleh ahli farmasi untuk membezakan ubat-ubatan herba dari yang sintetik.

Sebagai perubatan moden berkembang ke dalam abad ke-19, makmal dan bahan kimia yang mendapat keutamaan. Pada 1850, herba telah berkesan diharamkan di kebanyakan negara Eropah melalui keperluan bahawa herba mempunyai pensijilan perubatan. Dalam 25 tahun yang lalu, bagaimanapun, ubat herba kini bebas daripada batasan membebankan dan kemudiannya kembali ke barisan hadapan dalam kesihatan dan penyembuhan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar